Jag är en elak människa.

Eller nej. Eller jo..

Jag resonerar såhär nämligen:
När jag läser texter som en del människor skriver där man särskriver, stavar fel och har allmänt dålig meningsuppbyggnad så dömer jag. Direkt. Mina tankar går så snabbt att jag inte hinner stoppa dem. Samma sak när jag ser en tjej som är ett par år äldre än mig och sitter i kassan på Ica, där hon har suttit sen hon tog studenten. Jag dömer, blixtsnabbt.

MEN! Sen saktar jag ner. Säger till mig själv: "Fan, vad håller jag på med?". Först och främst, stavning. Bara för att jag är noga med det betyder inte det att jag har någon rätt att sätta upp det kravet på folk i min omgivning? Dom har all rätt att stava som dom vill och bygga meningar på precis vilket sätt som helst. Det har jag inget med att göra.
Tjejen som sitter på Ica ser sin framtid som något annat än jobb. Ett jobb är något man får pengar för och man gör det man behöver, har förhoppningsvis kul med sina arbetskamrater och njuter av sitt liv utanför jobbet.

Jag får inte döma människor så hårt som jag gör. Det är en hemsk egenskap och jag hoppas att lite livserfarenhet kan få mig att inse att alla människor har rätt till sina egna val. Jag vet det, men jag är inte riktigt överens med tanken.

Är jag så mycket bättre förresten? Det är så lätt att blicka in i framtiden och säga "Ja, men jag börjar faktiskt plugga till våren och till hösten ska jag in på universitetet." Men var är jag nu? Arbetslös och slackar. Vad tror folk om mig egentligen?

Kommentarer
Postat av: Henka

Du har rätt i det som du säger. Visst är stavning viktigt. Man ska försöka vara så noga man bara kan. Men oftast missar man små grejer utan att se det. Som du gjort här i din text. Frågetecknet efter ordet "omgivning" till exempel. Det är fel. Sen skriver du ocksp "dom". Det heter ju "dem" och "de". ;) Men du har rätt. Man dömer alldeles för lätt.

2008-10-10 @ 10:29:44
URL: http://www.20initiativet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0